Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum klump i halsen

 klump i halsen
Lily
2012-11-16 13:23:49
Finns det något att göra åt en klump i halsen? Jag har samtidigt fått hosta (pga irritationen?) och det känns i området mellan hals och bröst också. Gör likosm lite ont där. Jag klan andas och svälja normalt. Det känns bara väldigt äckligt med klumpen som inte kan sväljas ner. Är det psykiskt? Eller köldskörteln som spökar? Jag fösöler at inte skrämma upp mig med cancer och liknande, då jag är rätt så ung och aldrig rökt i hela mitt liv. Plus så verkar klumpen bli värre när jag blir orolig.. Borde jag börja meditera eller vad?? Gå till psykologen och prata? Tacksam för svar Lily Jonsson

Antal svar på detta inlägg: 3

Svara på detta inlägg

Sidor: « 1 »


Marie
2013-04-22 10:26:43
Det där låter som sköldkörtelsymtom och inget annat. Har själv upplevt det och hormontillskott i form av sköldkörtelhormoner kan fungera för vissa men i mitt fall var det vädelöst och det var tillskott av jod som var lösningen. I mitt fall en speciell sorts droppar s k Lugols lösning som finns att köpa via internet.
Eva Knutsson
2012-12-18 09:55:02
Enligt Traditionell Kinesisk Medicin så är detta ett känslomässigt fenomen, så när du säger att det blir värre av oro så stämmer det. Egentligen behöver det inte vara något som sitter fast i halsen utan endast en känsla av att det finns något där. Det kan behandlas med hjälp av akupunktur. Mvh Eva Knutsson
RUTH SÄVEHOLM
2012-12-14 00:59:41
Ofta är det sköldkörteln som är förstorad och ger denna klump i halsen. Jodbrist kan vara en av orsakerna eller inflammation av tungmetaller eller infektion. Bristande stimulans från binjurar pga långvarig stress och påföljande näringsbrist på bla B-vitaminer är en annan möjlighet. Om du kollar vad du har för basal-temperatur, dvs kroppstemp innan du gått ur sängen på morgonen när du är frisk i övrigt. Ta tempen flera dagar i rad, gärna en vecka. Under 36,7 är lågt, ju lägre temp desto sämre funkar hormonsystemet och binjure-sköldkörtel-axeln. Temp på mer än 37,2 är en indikation på inflammation och överproduktion på hormon. Hög puls brukar följa med och oroligt hjärta. Psykiskt står halsen för att våga tala sin sanning, att våga uttrycka sig. Har man blivit nedtystad för mycket och inte lyssnad till kan det vara idé att se till att få uttrycka sig och bli lyssnad till. Till exempel samtalsterapi i någon form.Det stärker halschakrat. Men även sång är bra...

Svara på detta inlägg