Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum Diagnostik

 Diagnostik
Madelen
2008-03-28 11:30:46
Hejsan. Har en kompis som ett tag har klagat på hjärtklappning yrsel trötthet och koncentrationssvårigheter. Hon äter mediciner som hon fick utskrivet av vårdcentralen me hon tycker inte om att ta mediciner så dom ligger tyvärr på en hög i hennes skåp. Jag tror personligen att hon lider av utbrändhet och har berättat lite för henne om alternativ diagnostik men skulle nu vilja ha lite mer fakta så jag har mer att argumentera för. Vilken alternativ diagnostik är lämpligast för henne? Vilka behandlingsmetoder bör hon ha? Hade verkligen uppskattat svar från er så hon snart kan få rätsida med sina problem. TACK

Antal svar på detta inlägg: 5

Svara på detta inlägg

Sidor: « 1 »


LediZon
2008-05-01 17:47:59
Skolmedicinen behandlar sjukdomar genom att undertrycka symtomen. Alternativmedicin behandlar och förebygger genom att lyfta upp symtomen till att få läka ut och därför också befria kroppen från sjukdomen,de symtom som syns behöver inte heller vara grunden för sjukdomen utan oftast orsakad av många påbyggande faktorer.
Peter Johansson
2008-03-31 09:47:07
Hej, som Ola skriver så är mediciner ofta en behandlingsform som behandlar symptomen, men inte alltid orsaken till problemet. Visst försöker man hitta orsaker inom västerländs medicin, men ofta går man in på enskilda saker utan att se till hela människan som både kropp och psyke. Inom alternativmedicin tar man hänsyn till helheten för att komma fram till vad orsaken är och föröker behandla både roten och symptomen till problemet. Inom kinesisk medicin brukar man ibland jämföra med ett träd, om problemen kommer från en sjuk rot och manifesterar sig i bladen så räcker det inte med att skära bort kvisten de sitter på, utan man måste ta hand om orsaken till det roten besväras av. mvh Peter
Ola Björkman
2008-03-30 13:44:37
Det finns ett par stora skillnader. Skolmedicinen har en tendens att vilja ta hand om symtom. Vi som arbetar med alternativen eller komplementen söker mer att justera orsaken. För så länge orsaken finns kvar är det inte mycket till hjälp att endast behandla symtom. Om din kamrat känner att hennes obalanser har med psyket att göra vill jag föreslå henne och dig att läsa lite om TFT-behandling. Ett par sidor ni kan starta med är www.tftsverige.com och www.tft.se. Hälsningar Ola
Madde
2008-03-28 20:46:07
Hejsan. Tack för ditt svar. Berättade för henne och hon verkade posivit inställd. Men fick en motfråga "Vad skiljer den alternativa behandlingen från den konventionella skolmedicinen"? Och med tanke på att jag inte är super insatt så langar jag frågan vidare till dig, så jag får lite mer kött på benen. Tack igen.
Peter Johansson
2008-03-28 12:32:44
Hej! Jag skulle föreslå att hon går till en TKM-akupunktör eller kinesiolog. En TKM-akupunktör kan efter en anamnes (utfrågning om sjukdomshistoria och symptom mm) se en bild på hur de inre organen mår energimässigt. En kinesiolog tar reda på de inre organens energi genom att testa olika muskler genom att för hand mäta om man orkar hålla emot den spänning han/hon trycker med. /Peter

Svara på detta inlägg