Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum Integrativ medicin, Mind-body medicine

 Integrativ medicin, Mind-body medicine
Pontus Sandberg
2015-02-24 15:02:06
Hej, Mitt namn är Pontus Sandberg. Jag arbetar som osteopat samt NLP-Practitioner i Stockholm. Osteopatisk medicin är en manuell-behandlingsmetod samt medicinsk fysiologi som grundades i slutet av 1800-talet av en amerikansk läkare. Det är från osteopatin som yrken som naprapati och kiropraktik senare utvecklas och även om osteopati är något nytt för många i Sverige så är det den äldsta av dessa manuella terapier, samt den med flest utövare och i länder som Storbritannien, Schweiz, Nya Zeeland, Frankrike och Tyskland är det den ledande formen av manuell behandling. Såväl många av teknikerna men framförallt filosofin och de neurologiska modellerna man använder sig av är helt unika för just osteopatin, samt den djupgående och detaljerade men samtidigt holistiska synen på kroppen. Jag jobbar även med NLP (Neurolingvistisk programmering). NLP är en samling praktiska tekniker och processer för att på undermedveten nivå förändra önskade tankemönster, beteenden, trauman och begränsningar som hindrar dig från att uppnå full potential. Inom NLP ingår även hypnos som är effektivt för att öppna upp vårt undermedvetna. NLP är därför också effektivt som coachning för att identifiera undermedvetna strategier som vi genom att identifiera sedan kan använda oss av i våra dagliga liv för att uppnå de resultat vi vill. Min stora passion från det att jag började studera till osteopat har varit hur ohälsa uppstår, hur det triggas och hur man kan behandla och lösa det. Mitt fjärde år på utbildningen skrev jag ett forskningsförslag om Psykoneuroimmunologi integrerat med just osteopati. Psykoneuroimmunologi (PNI) handlar om hur vårta tankar, via vårt nervsystem påverkar vårt immunförsvar och vice versa. Detta är ett område som fick sin absoluta start efter att Candace Pert upptäckte den första endorfinrec