Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum Hunger - Dålig Matsmältning...

 Hunger - Dålig Matsmältning...
Mikael 86
2011-01-12 23:52:41
Hej Vänner! Jag läser just nu Basmedicin på Biopatiakademin vilket är mycket stimulerande och roligt! En sak jag undrat över är varför (kemiskt/biologiskt/fakitiskt) man blir hungrigare om man äter på fel sätt, får dålig matsmältning? Säg att vi har druckit varmt 30 minuter innan maten som man ska och är jättehungrig! Så äter man Bönor och Kokosfett och kryddor, lite nötter, kanske lite torkad Mango. Allt är bra...också tillsätter man: Salt, Raffinerat Socker, Mycket olja, Dricker vatten till maten, Matintolerans osv. så kommer det direkt, sug/hunger efter mer och det är nästan ostoppbart? vad händer? Min hypotes är att magsäcken vill ha mer "Riktig föda" som sätter igång nedbrytningen. Typ Anis, Fänkål, ingefära, Kummin, lakrits osv. Jag är mycket tacksam om ni håller er till frågan och inte kommer in på sidospår, som om Kokosfett verkligen är Fair Trade i 3'e världen el. dyl. Tack! ;)

Antal svar på detta inlägg: 4

Svara på detta inlägg

Sidor: « 1 »


Peter
2011-03-17 10:40:22
Anna? Hur menar du nu. Vad vet du om kinesisk medicin. det vet väl alla att mjälten i västerländska anatomi och fysiologi inte behandlar maten. Kinesik medicin har organsystem som inte är fullt kopplat till det fysiska organet utan mer är en funktion som även går utanför organet. Det finns även källor som innefattar bukspottkörteln i det som kineisk medicin kallar mjälten och den är inblandat i matsmältning och transport av närin in och ur cellerna även västerländskt, du kanske har hört talas om insulin?
Anna
2011-03-08 22:45:37
Mjälten kanske har hand om matsmältningen i kinesisk medicin, men inte i verkligheten.
Stefan
2011-02-22 09:49:52
Prova med utrensning av kroppen, ibland när man har slaggprodukter så tar inte kroppen upp födan, det spelar ingen roll vad man äter. Själv har varit med samma problem och efter en konsultation med Ayurveda fick jag mycket hjälp, mer energi av maten samt mer tillfrädställd av maten.
Peter
2011-01-13 10:59:51
Socker och olja är fuktbildande enligt kinesisk medicin. Socker är dessutom sött. I TCM är Mjälten det organ som har hand om matsmältningen och för mycket fukt och sött skadar detta organ med resultat av trötthet. Denna mekanism gör att kroppen vill ha mer energi vilket kan ge en negativ spiral. Hunger brukar dock ha med hetta i magen att göra och då är det inte så enkelt att det är en entaka måltid som ger detta utan ett längre förlopp. Dock har friterat och stekt mat en tendens att skapa hetta, men även fukt och sött kan skapa hetta då det stagnerar.

Svara på detta inlägg