Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum Starta eget

 Starta eget
Peter
2009-01-20 17:17:21
Jag undrar om det går att starta eget innom alternativmedicin utan lång utbildning. Min tanke var att använda mig av en akupunktör och triggerpunksökare med tens för behandling även använda mig av de sk spikmattorna för behavdling av kunder. Finns det regler och var hittar man de isåfall

Antal svar på detta inlägg: 27

Svara på detta inlägg

Sidor: « 12 3 4 5 6 »


sceptica
2009-01-25 22:17:54
Att akupunktur finns på svenska sjukhus är väl knappast något bevis för att det fungerar. Vad finns det för bevis, förresten? Och kom inte dragandes med nån undersökning från 70-,80- eller 90-talen. De har alla blivit motbevisade för länge sedan! Alla de senaste stora studierna har ju endast visat på liten effekt vid viss smärta och illamående, om jag inte minns fel. Och de påvisade effekterna var så svaga att de behöver testas ytterligare. MEN... Jag tar gärna del av ny information i ämnet. Jag erkänner villigt att jag inte är helt "up to date" med vad som hänt det senaste året, och kanske har det kommit fram något nyligen som visar på tydliga effekter? Jag vill, som sagt, gärna ta del av den informationen och vem vet - jag kanske till och med får ändra uppfattning i frågan??!!
netikett?
2009-01-24 10:04:48
Nu kankse det var mer det andra inlägget jag syftade på. Men om du tror att det är verkningslöst så får det stå för dig. Men att påstå det som en sanning bara för att det är din tro är så. Akupunktur finns på svenska sjukhus och skulle inte göra det om det inte fanns bevis på att det skulle fungera bättre än placebo, dessutom så verkar inte Sverige godta forskning från andra länder utan måste göra om allt för att det ska anses bevisas. Kanske är det jantelagen som det beror på? Jag anser att påpeka att det är humbug är förtal då du yttrar synpunkter som inte bygger på något annat än saker du tycker och därmed försöker få andra enligt jantelagen att tycka samma sak. Akupunktur skulle aldrig ha funnits om det inte fungerade, varför skulle en kultur hålla kvar vid något i flera tusen år om det är verkningslöst? Du förringar även de erfarenheter som människor som faktiskt blir hjälpta av det, du har antagligen aldrig varit i närheten av en akupunkturnål och bör därför inte uttala dig som om du VET när man aldrig kan veta något utan att ha erfarit det utan väljer i stället att lita på vad andra skrivit eller sagt och därför är något du TROR. Dessutom har man i dessa kulturer en betydligt bättre syn på hälsa. Man försöker nämligen påverka personers välbefinnande innan det går så långt att man måste skära bort problemen eller medicinera bort symptomen av besvären. Men det kanske passar bättre i aktieägarnas fickor när man har den synen på människor?
sceptica
2009-01-23 18:55:45
Sen när blev det förtal att uttrycka en åsikt om att akupunktur är i stort sett verkningslöst? Det verkar dock inte finnas mycket belägg för att akupunktur är skadligt på något sätt och om trådstartaren vill öppna eget och tjäna pengar på detta så är det ur min synvinkel dumt att avråda från det. Det är väl bättre att han/hon är sysselsatt med något och det är ju inte olagligt, så...? Kanske precis har förlorat jobbet i dessa kris-tider, vad vet vi?
netikett?
2009-01-23 11:53:03
Trodde inte förtal utan grund hörde till netikett inom forum. Om du inte har något vettig att komma med kanske du kan låta bli att skriva i stället för att grundlöst och generellt förtala personer och företelser du uppenbarligen inte vet något om.
Homo
2009-01-21 23:37:11
Det viktigaste är inte din utbildning utan dina kunders inbillningar. Så länge folk vill tro på diverse flum kommer din rörelse blomstra.

Svara på detta inlägg