Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum Starta eget

 Starta eget
Peter
2009-01-20 17:17:21
Jag undrar om det går att starta eget innom alternativmedicin utan lång utbildning. Min tanke var att använda mig av en akupunktör och triggerpunksökare med tens för behandling även använda mig av de sk spikmattorna för behavdling av kunder. Finns det regler och var hittar man de isåfall

Antal svar på detta inlägg: 27

Svara på detta inlägg

Sidor: « 12 3 4 5 6 »


sceptica
2009-01-26 11:44:45
Jag förstod vad du menade med att det inte gick att jämföra sockerpiller med att sticka nålar på godtyckliga ställen. Det var därför jag skrev att konsekvensen av ett sådant resonemang blir ju att man medger att "låtsas"-akupunktur har samma effekt som riktig. Då behöver man ju knappast anlita någon dyr akupunktör, utan det går ju utmärkt att självbehandla.
netikett?
2009-01-26 10:39:52
Om nu den forskning som bedrivs så gärna hänger upp sig på placebo, varför har man helt glömt bort noceboeffekten. Varför anses det helt ok att borförklara något som placebo och sedan glömma bot motsatsen att peroner mår dåligare av att få höra dåliga nyheter, att det inte finns mer man kan hjälpa dem med etc. "Hoppet är det sista som lämnar människan", tyvärr är det nog den fina vetenskapliga vården som tar det sista hoppet.
netikett?
2009-01-26 10:36:50
Nej, och det är väl typisk av en skeptiker att välja att vrida på vad andra säger så att det ska passa deras rädsla att saker kanske inte är som de vill att de sak vara. Jag påstår att man inte kan jämföra ett sockerpiller med att sticka nålar på godtyckliga ställen. Jag menar att även om det inte är "riktig" akupunktur i din mening så är det heller inte det du anser vara placebo, då det troligen har mer effekt än vad ett sockerpiller har. Att då rakt av föra över det resonemanget resonemanget med "gissad" placebo är inte rättvist. Nej jag vet inte exakt vad en metastudie går ut på, men jag antod väl att det var på det sättet, ungefär på samma sätt som du antar saker du inte vet om.
sceptica
2009-01-26 10:27:10
Du verkar för det första ha en extremt dålig insikt i hur en meta-studie går till, men det är ju inte så oväntat. Detta är ju typisk retorik från förespråkare för diverse tveksamma behandlingsformer och ingenting som man blir speciellt förvånad över. Har jag förresten tolkat dig rätt när du säger att en alternativ förklaring till att akupunktur är placebo är att man i princip kan sticka nålar var som helst och hur grunt eller djupt som helst och ändå få samma effekt? I så fall så skjuter du ju hela akupunktör-yrket i sank! Sticka lite nålar på godtyckliga ställen kan man ju enkelt fixa själv eller med hjälp av en bekant. Hur förklarar du förresten de positiva effekter man kan se med "teleskop"-nålar som inte ens penetrerar huden? Med postitiv effekt menar jag lika positiv som "riktig" akupunktur. Det kanske räcker med att man nuddar lite på godtyckliga platser på kroppen för att få positiv effekt? Det kanske är dags att ta av skygglapparna och inse att det ju faktiskt kan ligga lite lite lite i vad vetenskapen kommer fram till?
netikett?
2009-01-26 08:47:57
Ok, vilka undersökningar hänvisar du som motbevisar vilka undersökningar? Är det pappersorkning du menar, nej förlåt jag menar metastudier, där det sitter en bitter forskare på en kammare och läser gamla undersökningar som inte riktigt visar vilka punkter man valt utifrån vilka principer och hur dessa behandlats. Kan man tänka att även om man stoppar in en nål ett par millimeter i stället för 2cm, att även detta kan ge effekt, även om man tror att det inte gör det och då kallar det för placeboakupunktur, vilket det egentligen inte är. Kan man tänka sig att när man stoppar in en nåt 2mm hamnar i fascian som löper kontinuerligt genom hela kroppen och därigenom kan få en avslappnande effekt oavsett var man stoppar den exakt. Kan man tänka sig att då man forskar på akupunktur inte verkar bry sig om individen för att då kan man inte få ett statistikt underlag. en av de viktigaste principerna inom akupunktur är att man måste anpassa behandlingen till den individ man har framför sig, och om man inte gör det så kanske resultat blir sämre i stället för optimalt för just den personen. Ger man samma mängd av en farmakologisk substans till personer inom olika ålderskategorier, med olika vikt mm?

Svara på detta inlägg