Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum Starta eget

 Starta eget
Peter
2009-01-20 17:17:21
Jag undrar om det går att starta eget innom alternativmedicin utan lång utbildning. Min tanke var att använda mig av en akupunktör och triggerpunksökare med tens för behandling även använda mig av de sk spikmattorna för behavdling av kunder. Finns det regler och var hittar man de isåfall

Antal svar på detta inlägg: 27

Svara på detta inlägg

Sidor: « 12 3 4 5 6 »


sceptica
2009-01-28 10:51:44
Ok! Jag ger mig! Du har med dina bländande argument övertygat mig om att akupunktur verkligen fungerar!!!
sceptica
2009-01-28 10:07:51
Ok! Jag ger mig! Du har med dina bländande argument övertygat mig om att akupunktur verkligen fungerar!!!
netikett?
2009-01-26 15:31:16
Det är ju det som är problemet med allt för rigid vetenskaplig syn. Jag försöker belysa att det du kallar fuskakupunktur kan ha en viss verkan även om den kanske inte har lika stor verkan som riktig akupunktur och därför inte ska användas som placebo, för du vet likaväl som jag att placebo är något som anses vara verkningslöst. Att skillnaden mellan godtycklig och precis nålsättnng sedan visar liten skillnad påstår jag är den brist på individualisering forskningen har och som akupunktur får sin effekt på, man måste differentiera de symptom som finns och bygga behandlingen på dem, smärta är olika, den kan vara dov, skarp, brännande etc. detta är skillnader som bör ge skillnader i sätt man behandlar, om man struntar i denna differentiering så blir resultatet därefter. Lika lite som alvedon verkar lika för alla personer, beroende på fysik, ålder, eventuella sjukdomar etc. Därför tappar man lite av effekten då man gör en gjutform av studier som gäller akupunktur och lägger alla i samma form.
sceptica
2009-01-26 13:57:56
Alltså... Med synergi brukar man väl ändå mena att två eller flera saker förstärker varandra POSITIVT. Sen förstår jag naturligtvis vad du menar med att läkemedel kan påverka varandra negativt, men det är väl knappast jämförbart med att sticka nålar på godtyckligt utvalda platser på kroppen. Självmedicinering med konventionella läkemedel kan ju leda till döden i värsta fall, men man kommer knappast att dö av att sticka lite nålar där man känner för det. Det enda jag kan tänka mig är att det kanske inte är så bra om nålarna är smutsiga eller om man sticker dem rak in i hjärtat eller på andra uppenbart idiotiska ställen. Det var faktiskt en, om du ursäktar ordvalet, riktigt korkad jämförelse. Varför skulle jag vilja självmedicinera vanliga läkemedel bara för att jag skriver att konsekvensen av ditt förra påstående är att fuskakupunktur är lika effektivt som riktig akupunktur. Och du anklagar mig för att försöka vrida och vända på saker och ting...!
netikett?
2009-01-26 11:50:21
Ja, i en del fall jag. Om du tittar på den Japanska akupunkturen så är inte den teoretiska placeringen av en punkt den viktigaste. Alla har vissa skillnader i var punkten exakt sitter. Japanska akupunktörer palperar runt kring en punkter som stämmer med diagnosen och väljer det ömmaste stället kring punkten. Så om du ser det så, ja, du kan självbehandla om du sätter nålen i ömma punkter. Men du kanske inte får optimal behandling om du inte är utbildad och vet andra punkter som ger synnergieffekter. Du känner väl till synnergieffekter från läkemedel? Som att vissa läkemedel inte får intas med andra för att de antingen gör effekten större eller motverkar effekten. Men du kanske tycker man ska självbehandla med läkemedel också?

Svara på detta inlägg