Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum Starta eget

 Starta eget
Peter
2009-01-20 17:17:21
Jag undrar om det går att starta eget innom alternativmedicin utan lång utbildning. Min tanke var att använda mig av en akupunktör och triggerpunksökare med tens för behandling även använda mig av de sk spikmattorna för behavdling av kunder. Finns det regler och var hittar man de isåfall

Antal svar på detta inlägg: 27

Svara på detta inlägg

Sidor: « 12 3 4 5 6 »


Nja..
2009-02-01 18:18:28
Som sagt. Jag tycker nog du ska vara utbildad i alla fall. Även om du har en karta och ett verktyg kanske du inte är lämpad att utföra arbetet. Om vi titta på det ur en annan synvinkel. Oavsett om du är massör med tillägg att behandla med akupunktur eller TENS, sjukgymnast eller naprapat så behöver alla dessa en försäkring som skyddar både klient och utövare vid eventuell skada, jag tror inte du får en försäkring om du inte kan uppvisa att du är utbildad. Om man drar lite andra parraleller så får du inte instalera elekriska enheter utan att vara utbildad elektriker även om du har instruktioner och kablarna i handen. Du får heller inte skriva ut läkemedel bara för att du har tillgång till FASS och kan läsa effekten av läkemedled och vad det används till. visst, har du nu köpt en maskin så kan du säkert använda den på dig själv. Men ha lite respekt för andra utövare med utbildning och förök inse att det kan krävas åtminstone kunskap om anatomi och fysiologi. Och innan skepcita ger sig in och påstår något annat så... för att vara med i något förbund över huvud taget som har med akupunktur att göra så krävs medicinsk utbildning motsvarande minst 40 poäng.
Peter
2009-01-29 16:38:12
Som sagt jag undrar om det finns regler som säjer att man måste vara utbildad för att behandla människor med AKUPUNKTUR & TRIGGERPUNKTSÖKARE inkl TENS. Den lokaliserar akupunktur och triggerpunkter med att visa båda ljus och ljussignal.- man missar inte punkten-. En komplett klinik i din hand. En enkel handhållen enhet som finner sensitiva akupunktur och triggerpunkter. Lokalisering och stimulering är oberoende anpassad med två separata kontrollknappar där både känslighet i sökning och styrka i behandlingen kan ställas från 1 -12. Pulsfrekvensen är inställd på 10 Hz (det är den allmänt vedertagna modellen i Tyskland och Japan som den mest användbara behandlingsfrekvensen). Ett blinkande ljus och ljud visar när punkten är funnen och direkt stimulation kan ske. Det finns ju böcker och kartor man kan läsa för att lära sig var punkterna sitter!
Peter
2009-01-29 16:36:57
Som sagt jag undrar om det finns regler som säjer att man måste vara utbildad för att behandla människor med AKUPUNKTUR & TRIGGERPUNKTSÖKARE inkl TENS. Den lokaliserar akupunktur och triggerpunkter med att visa båda ljus och ljussignal.- man missar inte punkten-. En komplett klinik i din hand. En enkel handhållen enhet som finner sensitiva akupunktur och triggerpunkter. Lokalisering och stimulering är oberoende anpassad med två separata kontrollknappar där både känslighet i sökning och styrka i behandlingen kan ställas från 1 -12. Pulsfrekvensen är inställd på 10 Hz (det är den allmänt vedertagna modellen i Tyskland och Japan som den mest användbara behandlingsfrekvensen). Ett blinkande ljus och ljud visar när punkten är funnen och direkt stimulation kan ske. Det finns ju böcker och kartor man kan läsa för att lära sig var punkterna sitter!
sceptica
2009-01-28 15:36:57
Sorry för dubbelposten...
sceptica
2009-01-28 15:15:10
Sorry för dubbelposten...

Svara på detta inlägg