Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum Vågar jag gå tillbaka till akupunkören?

 Vågar jag gå tillbaka till akupunkören?
Ann-Louise
2009-11-28 18:06:42
I veckan tröttnade jag på min envisa värk. Då jag slog upp tidningen föll blicken på en annons på akupunkturklinik. Beställde tid och fick komma nästa dag. Killen är en thailändare som enligt reklamen sysslat med akupunktur, akupressur och zonterapi under 29 år. Han frågar vad jag har för besvär och jag svarar "-Migrän, värk i axlar och nacke" varpå han nickar och ber mig lägga mig på britsen. Inga mer frågor, ingen undersökning, ingenting, han satte bara dit 12 nålar, bad mig ligga med dom i en halvtimme och sen var jag klar. Borde inte en behandlare behöva mer information än så? Jag känner mig skeptisk. Vad tror ni?

Antal svar på detta inlägg: 13

Svara på detta inlägg

Sidor: « 12 3 »


Ann-Louise
2009-11-30 18:52:48
Tack för era svar! Men hur kan man veta ifall han verkligen har 29 års erfarenhet? Jag sökte på väggarna efter diplom eller liknande men hittade inget. Hur funkar det, kan vem som helst öppna en akupunkturmottagning? Finns det något sätt att kolla om de verkligen är utbildad? Han känns inte skum på nåt vis men det är ju många sköna tusenlappar man ska punga ut med... och om man inte känner sig helt trygg kanske behandlingen inte funkar fullt lika bra, eller vad tror ni?
Peter Johansson
2009-11-30 13:02:15
Med så lång erfarenhet kan det tänkas att han har en del intuition/känsla för vad problemet är. en erfaren akupunktör använder inte bara frågor för att komma fram till problemet, man kan också se på personens utstrålning, agerande mm. Det kan säga ganska mycket. Bara att säga Migrän och spänning i axlar-nacke säger en del, den kombinationen ger vissa indikationen om vad problemet är. dessutom kanske han erfarenhetsmässigt vet att just den kombination av nålar han använde har bra effekt på ditt problem. Jämför sedan med en läkare och fundera på om de verkligen frågar mycket mer innan de skriver ut läkemedel?
peter
2009-11-28 19:38:54
thai,kines och liknande är inte så mycket för att prata, dom agerar inte så känsligt så som vi gör.

Svara på detta inlägg