Alternativmedicin
Svenska

Alternativmedicin Forum Starta eget

Starta eget
Peter
2009-01-20 17:17:21
Jag undrar om det går att starta eget innom alternativmedicin utan lång utbildning. Min tanke var att använda mig av en akupunktör och triggerpunksökare med tens för behandling även använda mig av de sk spikmattorna för behavdling av kunder. Finns det regler och var hittar man de isåfall

Antal svar på detta inlägg: 26

Svara på detta inlägg

Sidor: « 12 3 4 5 6 »

Nja.
2009-02-04 09:20:10
JAg ber om ursäkt att jag inte skrivit mina inlägg i punktform. Varför? Jo sceptica och säkert forksningsvärden också ähar för vana att bryta ner saker i beståndsdelar. Uppenbarligen inlägg i forum också. Det jag menade med synnergieffekter är 1. inom akupunktur används punkter i kombination för att ge synergi effekter. (som sceptica skrive i POSITIV mening). 2. Det jag menade sen var inte synergieffekter i enbart positiv mening. Jag gjorte en jämförelse till läkemedel, där är synergieffekten inte alltid positiv, men kan användas positivt inom ett och samma läkemedel för att förstärka dess effekt, men även negativt om den sammanlagda effekten vid synergin blir skadlig. 3. Att läkemedel kan motverka varandra och ta bort verkar hade inget med synnergi att göra.-- synergi är när effekten av ett system är större summan av effekten från dess enskilda delar- vilket inte är detsamma som positivt när det gäller kroppen. Hoppas det klartgjorde lite vad jag menade ;)
Nja.
2009-02-03 16:34:21
Jag ber om ursäkt. Men jag ville bara nämna det innan någon påstod något annat.
sceptica
2009-02-03 14:52:22
Varför skulle jag säga något annat? Om det nu är så att det krävs 40 poäng medicinsk utbildning för att vara med i ett akupunkturförbund så är det väl så? Varför i hela världen skulle jag ifrågasätta det?
Nja..
2009-02-01 18:22:37
Ja så var det det där med reglerna. Du måste känna till det som allmänt kallas kvacksalverilagen, googla på den så hittar du säkert vad du söker. Kontakta annars naprapathögskolan och se vad som gäller för dem och vad de tycker om din idé
Nja..
2009-02-01 18:18:28
Som sagt. Jag tycker nog du ska vara utbildad i alla fall. Även om du har en karta och ett verktyg kanske du inte är lämpad att utföra arbetet. Om vi titta på det ur en annan synvinkel. Oavsett om du är massör med tillägg att behandla med akupunktur eller TENS, sjukgymnast eller naprapat så behöver alla dessa en försäkring som skyddar både klient och utövare vid eventuell skada, jag tror inte du får en försäkring om du inte kan uppvisa att du är utbildad. Om man drar lite andra parraleller så får du inte instalera elekriska enheter utan att vara utbildad elektriker även om du har instruktioner och kablarna i handen. Du får heller inte skriva ut läkemedel bara för att du har tillgång till FASS och kan läsa effekten av läkemedled och vad det används till. visst, har du nu köpt en maskin så kan du säkert använda den på dig själv. Men ha lite respekt för andra utövare med utbildning och förök inse att det kan krävas åtminstone kunskap om anatomi och fysiologi. Och innan skepcita ger sig in och påstår något annat så... för att vara med i något förbund över huvud taget som har med akupunktur att göra så krävs medicinsk utbildning motsvarande minst 40 poäng.

Svara på detta inlägg