Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum Hur kan ni tro på detta??

 Hur kan ni tro på detta??
David
2008-03-07 03:00:11
Ursäkta?? Hur kan ni tro på detta!!! Ett medel upplöst i 10 upphöjd med t ex 40 existerar inte och ger NOLL effekt. Pinsamt! Använd er hjärna. T ex finns ett homeopatiskt medel mot sömnbesvär. Vad det innehåller? Jo, en del koffein på 10 upphöjd med 1500 delar vatten! Och sen stå det på paketet att man får ta max 2 var åttonde timme. Ursäkta, men du kan ta hela paketet flera gånger om dan utan att nåt händer. Varför? För att dom inte innehåller nånting! Sluta lura folk!

Antal svar på detta inlägg: 40

Svara på detta inlägg

Sidor: « 12 3 4 5 6 7 8 »


Men snälla...
2009-01-21 17:43:40
Du får nog läsa tråden lite noggrannare. Kolla det svar som Björn Lundberg skrev som svar på det ursprungliga inlägget (fösta eller andra svaret i denna tråd). I denna fråga - vad är det som motsvarar det faktum att vinka med vänster hand är en skymf i arabvärlden och som gör att "sunt förnuft" är något helt annat för vissa? I denna fråga alltså. (Är genuint intresserad av svaret!) Mitt syfte är förövrigt inte att förringa någon människa som är i behov av vård och då vänder sig till något alternativmedicinskt alternativ i hopp om att bli frisk. Däremot så föraktar jag personer som genom falsk information och luddig retorik profiterar på dessa människor.
Belägg tack..
2009-01-21 16:33:30
För det första står det ingenstanns i denna tråd om de 30 undersökningar du refererar till. För det andra är "sund förnuft" en tolkningsfråga. sund förnuf här kan vara att du inte släpper vad du har i högerhanden för att vinka till någon utan använder vänstra handen i stället, medan sund förnuft i arabvärlden i stället är att släppa det du har i högerhanden för att vinka med vänsterhanden är en skymf (för den använder de till något speciellt). Om olika undersökningar visar olika saker, så väljer du att tro på de som passar in i din föreställngsvärld. Men förringa inta andra för att de väljer att tro på andra undersökningar.
Men snälla...
2009-01-21 15:46:04
Vad är det som får dig att tro att jag litar blint på någonting utan att ta reda på fakta som backar upp mina åsikter? Är det någonting jag skrivit här som får dig att tro det? Anledningen till att jag skrev ett inlägg in denna tråd var att jag såg en uppenbar lögn i en ett tidigare inlägg (det där med ett 30-tal undersökningar som visar på på effekt av homeopatmedicin) samt att jag såg på denna sajt att de vilseleder folk i sin information om homeopati. Jag anser att detta är bedrägeri på hög nivå och att det kan jämföras med att sälja datorer på blocket.se och sedan bara skicka en kartong med tegelstenar istället för datorn. Sund förnuft säger att tegelstenarna inte kommer att fungera som en dator. Både sunt förnuft OCH de senaste och mest kvalitativa studierna som har gjorts på homeopati säger att rent vatten inte botar något annat än möjligen uttorkning.
Belägg tack..
2009-01-21 14:36:20
Jag påstår inte att det inte går att göra forskning på. Jag är bara lite emot att många så lättvindigt kan avfärda saker utan att göra efterforskningar om det finns eller inte finns belägg. Detta tycker jag strider mot det man försöker hävda, att forskning inte bevisat saken, när man själv inte efterforkat huruvida det man påstår är sant eller inte. Det är det jag menar med parallellen till inkvisitionen; att man tar för givet att det inte kan vara sant på grund av den föreställesegrund man lever i utan att ta reda på hur saker förhåller sig. Dvs lita blint på det man känner till om vad andra sagt och skrivit om saken. Jag påstår inte att homeopati ska vara bevisat eller inte bevisat, jag är bara allmänt emot att man försöker knäppa andra på näsan för att de är av en annan åsikt och sen skriva vetenskap i samma mening som en grund för att alla andra är idioter.
Men snälla...
2009-01-21 13:27:01
Får jag fråga varför du vill att jag ska komma med belägg för mina påståenden om du ändå hävdar att effekten av homeopatiska preparat inte går att mäta med dagens metoder? Då är det ju bara slöseri med tid från min sida att ta fram referenser när du ändå hävdar att det är omätbart i dagsläget. Att jämföra med inkvisitionen och deras jakt på folk som hävdade att jorden snurrade runt solen är väl ändå ett nytt lågvattenmärke för denna diskussion? Det som religiösa fanatiker hävdade för flera hundra år sedan har väl ingenting med dagens vetenskap och dess förhållningssätt till t.ex. homeopati att göra. Vetenskapen har ju ändå vid många tillfällen tagit sig tid att försöka ta fram och granska bevis för homeopati utan att kunna se några effekter. Detsamma kan nog knappast sägas om inkvisitionens företrädare. Man kan däremot med framgång jämföra homeopatförespråkare med religiösa fanatiker som vägrar att acceptera hur verkligheten faktiskt ser ut. Jag lovar att om det en dag kommer konkreta bevis för t.ex. homeopati så ska jag stå med hatten i handen och be allra ödmjukast om ursäkt!

Svara på detta inlägg