Alternativmedicin
Svenska
Följ oss på facebook

Alternativmedicin Forum Hur kan ni tro på detta??

 Hur kan ni tro på detta??
David
2008-03-07 03:00:11
Ursäkta?? Hur kan ni tro på detta!!! Ett medel upplöst i 10 upphöjd med t ex 40 existerar inte och ger NOLL effekt. Pinsamt! Använd er hjärna. T ex finns ett homeopatiskt medel mot sömnbesvär. Vad det innehåller? Jo, en del koffein på 10 upphöjd med 1500 delar vatten! Och sen stå det på paketet att man får ta max 2 var åttonde timme. Ursäkta, men du kan ta hela paketet flera gånger om dan utan att nåt händer. Varför? För att dom inte innehåller nånting! Sluta lura folk!

Antal svar på detta inlägg: 40

Svara på detta inlägg

Sidor: « 12 3 4 5 6 7 8 »


Belägg tack..
2009-02-10 12:15:04
Nu vet jag inte var du hittat dina uppgifter om de referenser du angav. Men Om du hittade dem där jag hittade den lista som tar upp de flesta av dem och bara läste där kan jag förstå din ståndpunkt. Hur som helst, jag gick vidare in och läste sammanfattningen på några av dem och genom att läsa dessa kommer jag till en annan slutsats. Ta t.ex Thachil, A., Mohan, R., Bhugra, D. The evidence base of complementary and alternative therapies in depression. Journal of Affective Disorders. 97 (2007) 23-35. som sammanfattningslistan på altmed.creighton.edu visar. står där "None of the [Complimentary and Alternative Medicine] studies show evidence of efficacy in depression according to the hierarchy of evidence". Men om man går in och läser mer noggrannt i deras egen sammanfattning kan man läsa bland annat följande : "There is a paucity of high-quality studies in the field. Until a reasonable number of methodologically sound studies are completed across these varied treatment modalities, it will remain difficult to draw any substantive conclusions regarding their usefulness to the clinician.", innebär inte detta att altmed valt att anta vissa saker och hävda att inga av de provade sätten ger bevis när de troligen tagit fasta på att de hänvisar till att det finns få kvalitativa studier. dessutom står det i sammafattningen ocså står att de funnit lovande utsikter för flera saker av det de kollat på. Detta tycker jag tyder på att man väljer att rycka ur saker ur sammanfattningarna och vrida resultatet till något som man vill framföra och inte som det egentligen ser ut.
Men snälla...
2009-02-08 18:32:03
Förlåt, jag menade "i denna DISKUSSION" i slutet av förra posten!
Men snälla...
2009-02-08 18:27:45
Jens! Eftersom du anklagar andra för att ha skygglappar på så förslår jag att du tar och läser vad de senare årens forskning på homeopati säger. Men det är klart... Hade jag slösat bort 5 år av mitt liv (och säkerligen en massa pengar också) på en meningslös utbildning som inte bygger på annat än anekdotiska bevis och vad nån gubbe fått för sig för mer än 200 år sedan... Då hade nog jag också haft skygglapparna på! Vad är det förresten som är oseriöst och hämtat från någon tidningsblaska i denna situation?
Jens
2009-02-07 10:11:55
Det är tråkigt att behöva ha med sådana skeptiker som David i debatten. Om man nu väljer att ha sådana effektiva skygglappar på sig, så kan man ju påstå vad som helst, eftersom man tror sig ha full insyn trots det begränsade synfält som ges vederbörande. Dessutom tycker jag vi bör höja kvaliteten på debatten genom att vid kritiska omdömen visa vilken kunskap och referens man hänvisar till. Inte bara slänga ur sig något allmänt som man kanske läst i någon oseriös tidnings blaska. Homeopatin är den mest accepterade alternativa medicinen idag (tillsammans med akupunkturen) världen över. Knappast en tillfällighet utan ett resultat av att den kliniskt hjälper människor med deras psykiska och fysiska besvär. Jens Utbildad homeopat (5 års utbildning)
Belägg tack..
2009-02-02 15:27:13
Det räcker så, jag bad om en. Så jag tar väl valfri...

Svara på detta inlägg